American Gods
Neil Gaiman
Toen Shadow Moon een gevangenisstraf kreeg opgelegd, had hij het dieptepunt in zijn leven bereikt. Drie jaar lang had hij heel wat te overdenken terwijl hij zich uit verveling allerlei trucjes met munten meester maakte. Shadow was vastbesloten zich de rest van zijn leven gedeisd te houden en verheugde zich erop zijn vrouw Laura weer in zijn armen te sluiten. De eerste dagen na zijn vrijlating zouden ze de slaapkamer niet verlaten, daar was hij zeker van. Helaas maakt de gevangenisdirecteur abrupt een eind aan Shadows fantasieën. Hij wordt een paar dagen eerder vrijgelaten omdat Laura een auto-ongeluk heeft gehad. Ze heeft het niet overleefd.
Geplaagd door vreemde hersenschimmen gaat Shadow op weg naar de woonplaats waar hij eens met Laura gelukkig was. In het vliegtuig gaan herinneringen die niet van hem lijken te zijn over in een verschrikkelijke nachtmerrie. Een man met een buffelkop zegt hem dat er veranderingen op komst zijn. Het is de vreemdste, meest levensechte droom die hij ooit heeft gehad. Shadow schudt de nare beelden zo snel mogelijk van zich af. Hij moet zich haasten. Door een onweersbui zijn er wijzigingen in het vliegschema ontstaan en Shadow mist bijna zijn aansluitende vlucht. Door een foutje belandt hij op een comfortabele stoel in de eerste klas.
Beleefd biedt Shadow zijn buurman zijn verontschuldigingen aan voor het door hem ontstane oponthoud. De man is echter niet geïnteresseerd in excuses. Hij blijkt te weten wie Shadow is en biedt hem een baan aan. Shadow staart hem verbaasd aan. Hoe weet de man wie hij is en hoe wist hij dat Shadow onverwacht in dit vliegtuig zou belanden? Resoluut wijst hij het aanbod van de man, die zich Wednesday noemt, af. Hij heeft al een baan, in de sportschool van zijn beste vriend Robbie. Wednesday beweert dat de baan bij Robbie niet doorgaat en biedt hem bedenktijd aan. Daarna condoleert hij Shadow met het verlies van Laura. Shadow is verbijsterd. Hoe weet Wednesday dat? Zodra het vliegtuig geland is maakt Shadow zich zo snel mogelijk uit de voeten.
Nadat Shadow anderhalf uur lang richting het noorden heeft gereden stopt hij bij een bar om zijn honger te stillen. Helaas kan hij niet rustig van zijn maaltijd genieten. Wednesday voegt zich bij hem, overhandigt hem een krant en sommeert hem pagina zeven te lezen. En daar staat het: Laura en Robbie zaten in dezelfde auto toen het ongeluk gebeurde. Niet alleen zijn vrouw maar ook zijn beste vriend is overleden. Shadow heeft geen thuis en ook geen baan meer. Er zit niets anders op dan de baan die Wednesday hem aanbiedt te accepteren. Banen voor ex-gedetineerden liggen immers niet voor het oprapen. Hoe Wednesday hem in de bar heeft gevonden, is Shadow een raadsel.
Shadow moet drie glazen mede, oftewel honingwijn, achteroverslaan om de verbintenis te bekrachtigen. Wat hij nog niet weet is dat hij vanaf dat moment voor een god werkt. Een god die hij als Wednesday kent maar die onder vele andere namen bekendstaat. Ook weet het niet dat er talrijke goden in Amerika huizen. Het land is immers een smeltkroes van culturen en de goden zijn uit alle delen van de wereld met de gelovigen mee naar het nieuwe thuisland gereisd. Helaas ging het toen al snel bergafwaarts met de godheden. Ze werden steeds minder aanbeden. Tegenwoordig zijn sommige goden zelfs helemaal vergeten. De overgebleven “geluksvogels” houden zich in leven met piepkleine restjes aanbidding.
Tot overmaat van ramp heeft de moderne tijd nieuwe goden opgeleverd. Tegenwoordig aanbidden mensen hun televisies en computers. De nieuwe goden zijn dan ook goed doorvoed en arrogant en ze willen van de oude goden af. Zelfs een groot land als Amerika is niet groot genoeg voor zoveel grote ego’s. Er is een oorlog op komst. Een oorlog waarin Shadow een doorslaggevende rol zal gaan spelen.
American Gods is een enorm dikke pil met talrijke verhaalwendingen en losse fragmenten die samen een geheel vormen. Het is onmogelijk alles in een recensie te noemen. Dit is een fantasyverhaal dat je, als bovenstaande beschrijving je aanspreekt, moet beleven. Het is een bijzonder originele, duistere, rauwe en gedurfde vertelling waarin Neil Gaiman een geheel eigen draai aan de vele mythen en legendes die onze wereld rijk is geeft en leven en dood niet als vaststaande feiten beschouwt. Over alle personages is duidelijk goed nagedacht maar Shadow is de onbetwiste ster van het verhaal.
Wat dit verhaal zo bijzonder maakt is de souplesse waarmee de schrijver het uit de doeken doet. Het is net alsof hij het niet verzonnen heeft, maar alsof hij een verhaal dat zich recht voor zijn neus afspeelt simpelweg beschrijft. Hierdoor is een verhaal vol bizarre, fictieve gebeurtenissen ontstaan dat toch heel levensecht overkomt.
American Gods is misschien wel het vreemdste boek dat ik ooit gelezen heb. Ik heb genoten van dit verrassende staaltje originaliteit!
ISBN 9789022568699 | paperback | 715 pagina's | Boekerij | april 2017
Vertaald door Hugo Kuipers
© Annemarie, 28 augustus 2017
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Niemandsland
Neil Gaiman
Wie weet dat zich onder de stad Londen een compleet andere wereld bevindt?
Beneden-Londen heet het in het boek van Neil Gaiman. Er wonen ratten natuurlijk, maar dat zijn niet zomaar ratten; er zijn wezens met bijzondere gaven; mooie, maar gevaarlijk bleke vrouwen; moordenaars, de heren Vandemar en Croup, die het liefst zo pijnlijk mogelijk doden en er akelige eetgewoonten op na houden. De markies van Carabas loopt er rond, die blij mag zijn met het systeem van dienst- en wederdienst dat de onderaardse bevolking hanteert. Er is het Beest van Londen, een vervaarlijk wezen dat door Jager gezocht wordt; en er is de engel Islington, diep, nog dieper onder de aarde.
Richard Mayhew woont in Boven-Londen en heeft geen flauw idee van wat er zich allemaal onder hem bevindt. Hij is een effectenmakelaar, verloofd met de mooie Jessica, en leeft zijn gezapige leventje, zonder op of om te kijken. Maar ergens knaagt iets: is dit nou alles? Is dit leven?
Als op een dag er bijna letterlijk een meisje voor zijn voeten valt, dat duidelijk gewond is, en dus hulp nodig heeft, gaat hij tegen de wensen van zijn verloofde in. Zij vindt het etentje met haar baas belangrijker dan zo’n zwerfkind, maar Richard kan het niet over zijn hart verkrijgen. Zo leert hij Door kennen, het meisje dat deuren kan openen. Zo belandt hij in de wereld onder de grote stad, en zo begeeft hij zich in gevaar, dat hij zelfs in zijn ergste nachtmerries niet had kunnen voorstellen. Een extra element vormt het niet altijd goed weten wie nou precies aan welke kant meedoet.
Niemandsland beschrijft een wereld die ook de lezer zich niet had kunnen voorstellen, maar als je van fantasy houdt, dan is dit spekkie voor het bekkie. Dit boek diende als basis voor de BBC-televisieserie 'Neverwhere', die ik niet ken.
Neil Gaiman kende ik ook nog niet, maar mm... dit smaakt toch echt naar meer. Soms moest ik wel wat wegslikken, want Gaimans fantasie grenst aan horror, maar hij heeft een heldere stijl van schijven, en sleept je mee naar een enigszins voorspelbaar einde.
ISBN 9789024529889 | Paperback |318 pagina's | Luitingh-Sijthoff | oktober 2009
Vertaald uit het Engels door Erica van Rijsewijk
© Marjo, 12 augustus 2013
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER