Obsessie
Jeffery Deaver
Kinesisch expert Kathryn Dance is niet gewend fouten te maken. Ze is ervan overtuigd dat Serrano, de hovenier van drugsbaas Guzman, niet weet dat zijn opdrachtgever een crimineel is. Een informant heeft het California Bureau of Investigation op Serrano gewezen maar er is geen enkele reden om de tuinman ergens van te verdenken. Tijdens de ondervraging van Serrano heeft Kathryn de lichaamstaal van Serrano nauwkeurig bestudeerd en het is overduidelijk dat de man goudeerlijk is. Serrano gaat vrijuit.
Niet veel later blijkt dat Kathryn een grote fout heeft gemaakt. Serrano’s werk als hovenier blijkt een dekmantel voor zijn activiteiten als huurmoordenaar te zijn. Kathryn heeft een moordenaar laten lopen, een onvergeeflijke fout. Serrano blijkt een bijzonder goede leugenaar te zijn. Een natuurtalent. Kathryn wordt zonder pardon gedegradeerd naar Civiele Zaken waar het werk allesbehalve een uitdaging vormt. Ze mag beginnen met het onderzoeken van een brand in uitgaanscentrum Solitude Creek. Zijn er soms regels overtreden?
De brand in Solitude Creek blijkt helemaal geen brand te zijn geweest. De bezoekers dachten dat er brand was maar in werkelijkheid ging het om een brandend olievat buiten het pand. Er ontstond echter paniek toen de bezoekers van een concert een brandlucht roken en massaal naar de uitgang stroomden. Deze bleek geblokkeerd te zijn door een vrachtwagen van een nabijgelegen bedrijf. In het gedrang dat ontstond verloren de gasten de controle over zichzelf met als gevolg drie doden en talrijke gewonden. Iemand heeft met opzet paniek gezaaid en de vrachtwagen voor de deur geparkeerd. De dader heeft meerdere malen gedood zonder zelf ook maar iemand aan te raken. Kathryns saaie civiele zaak is ineens allesbehalve slaapwekkend geworden. Wanneer ze de camerabeelden van het gebeuren ziet, is ze geschokt.
Terwijl Kathryns voormalige collega’s met man en macht naar Serrano op zoek zijn, duikt Kathryn in haar nieuwe zaak. Als eerste wordt de bestuurder van de vrachtwagen ondervraagd. Heeft hij de vrachtwagen met opzet voor de deur geparkeerd of is hij soms vergeten het grote gevaarte op de handrem te zetten? Kathryn ontdekt dat het niet altijd veilig is om, ongewapend, voor Civiele Zaken te werken. Een woedende menigte heeft de vrachtwagenchauffeur voor het gemak alvast als schuldige aangewezen en valt hem aan. Ook Kathryn is niet langer veilig en weet samen met de chauffeur op het nippertje aan het tumult te ontsnappen. De chauffeur, die onschuldig blijkt, houdt er een gebroken kaak aan over.
Kathryn hoopt met heel haar hart dat het om een eenmalige actie gaat maar helaas is dat niet het geval. De dader houdt er kennelijk van om uitgangen af te sluiten en vervolgens paniek te zaaien. Het is moeilijk te bepalen waar de dader toe gaat slaan want er zijn tal van openbare gelegenheden die veel bezoekers kunnen herbergen. Valt er een patroon te ontdekken? Eén ding is zeker: de dader moet zwaar gestoord zijn.
Obsessie is een nieuw deel in de Kathryn Dance-reeks. Het boek kan ook als standalone gelezen worden maar als je nog nooit iets over Kathryn hebt gelezen, zal je haar in dit boek niet heel goed leren kennen. Kathryn is een weduwe met twee kinderen. Sinds een jaar heeft ze een nieuwe vriend maar ze weet nog niet of ze verder met hem wil. Er speelt ook iets tussen haar en haar collega Michael O’Neill. Kathryn beseft dat ze gevoelens voor de gescheiden Michael koestert maar het lijkt erop dat hij op het punt staat zich met zijn ex-vrouw te verzoenen.
Het verhaal in Obsessie is omvangrijk. Ik vond het verhaal over de paniekzaaier intrigerend en zelfs griezelig maar de andere verhaallijnen en politiezaken wisten me niet erg te boeien waardoor ik steeds delen vergat wat verderop in het verhaal voor verwarring zorgde. Wat mij betreft had het verhaal zich volledig rondom de paniekzaaier mogen concentreren. Ik heb nu drie boeken van Jeffery Deaver gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat hij niet tot mijn favoriete schrijvers behoort. Meneer Deaver zal daar niet wakker van liggen want zijn vele thrillers vallen regelmatig in de prijzen.
ISBN 9789022573389 | paperback | 413 pagina's| Boekerij | juni 2015
Vertaald door Jan Mellema
© Annemarie, 29 juni 2015
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Met huid en haar
Jeffery Deaver
Chloe Moore baalt van haar baan als verkoopster in een kledingzaak vol smakeloze kleding maar ook zij moet haar huur betalen. Eens zal ze doorbreken als actrice en dan kan ze haar huidige leven ver achter zich laten. Nu moet de winkelvoorraad echter aangevuld worden met kleding die in de donkere kelder onder de winkel is opgeslagen. Ze hoopt dat de spinnen die in de kelder vertoeven, haar met rust zullen laten.
De spinnen laten Chloe met rust maar de man die zojuist via een luik de kelder is binnengedrongen, doet dat niet. Hij overmeestert de jonge verkoopster en sleurt haar een tunnel achter de kelder in. Chloe verzet zich, Chloe vecht maar Chloe is niet opgewassen tegen het verdovende middel dat de indringer vliegensvlug in haar nek heeft gespoten. Voordat Chloe wegzakt in een diepe slaap ziet ze nog net hoe de man haar huid goedkeurend inspecteert.
Chloe Moore heeft de ontmoeting met de onbekende indringer niet overleefd. Forensisch onderzoeker Lincoln Rhyme wordt op de zaak gezet. Zijn partner Amelia Sachs onderzoekt het lichaam in de tunnel en ook de tunnel zelf. Lincoln zelf is gekluisterd aan zijn rolstoel. Hij heeft een dwarslaesie. Al snel is overduidelijk dat Chloe Moore op een bijzonder ongebruikelijke manier is vermoord. De dader heeft een tatoeage aangebracht. In plaats van inkt heeft hij gif gebruikt.
De lugubere tatoeëerder in kwestie heet Billy Haven. Het feit dat hij een moordenaar is, doet al vermoeden dat deze man zwaar gestoord is en dat blijkt inderdaad het geval. Billy Haven is een psychopaat van het griezeligste soort. Hij beschikt over een verzameling giftige planten waaraan hij het gif voor zijn dodelijke tatoeages onttrekt. Chloe Moore is het eerste slachtoffer maar zeker niet het laatste. Billy Haven is nog lang niet klaar met het zetten van giftige tatoeages. De tatoeages zijn bovendien niet willekeurig gekozen, samen vormen ze een boodschap.
Lincoln en Amelia zetten alles op alles om de gifmoordenaar te pakken te krijgen maar Billy laat zich niet zomaar vangen. Wat Lincoln en Amelia niet weten, is dat Billy een ongezonde interesse voor de twee onderzoekers koestert. Hij heeft nog wat “verrassingen” voor het tweetal in petto. Lincoln houdt zich eveneens bezig met een bijna afgeronde zaak. De meest interessante misdadiger waar hij ooit op is gestuit, de Klokkenmaker, is overleden. Hij haalt een van zijn medewerkers over om undercover de afscheidsdienst van de beruchte Klokkenmaker bij te wonen. Lincoln hoopt zo op het spoor van mogelijke handlangers te komen.
Amelia is niet alleen de zakelijke partner van Lincoln maar ook zijn geliefde. Na een bewogen tijd waarin ze voor de verkeerde man koos, geniet ze van de nabijheid van de intelligente Lincoln. Amelia maakt zich zorgen om haar protegé Pamela. Een paar jaar gelegen heeft ze het meisje uit een benarde situatie gered en sindsdien koestert Amelia moederlijke gevoelens voor Pam. Pamela heeft sinds een jaar een relatie met Seth en nu wil het tweetal samen een jaar gaan reizen. Daarna gaan ze samenwonen. Amelia vindt het allemaal veel te snel gaan maar als ze haar gevoelens aan Pam kenbaar maakt, ontsteekt het meisje in woede. Zal hun hechte band voorgoed beschadigd zijn?
Enige tijd geleden las ik van deze auteur het boek De Oktoberlijst. In De Oktoberlijst wordt het verhaal achterstevoren uit de doeken gedaan en ik was niet erg gecharmeerd van deze manier van vertellen. Dat Jeffery Deaver kan schrijven had ik echter wel door. In Met huid en haar wordt het verhaal chronologisch verteld en heb ik kennisgemaakt met het werkelijke schrijftalent van Jeffery Deaver. Het verhaal is zeer sterk geschreven en wordt steeds beter naarmate het vordert. Dit komt omdat de auteur de lezer regelmatig op het verkeerde been zet om vervolgens met een originele, nieuwe ontwikkeling op de proppen te komen. Hij rekent af met vooroordelen en creëert steeds nieuwe dimensies. Een deel van het verhaal had ik door maar er bleek nog veel meer aan de hand te zijn. Met huid en haar is een ijzersterke thriller. Verrassend tot de laatste bladzijde.
ISBN 9789022571552 | paperback | 400 pagina's| Van Holkema & Warendorf | juni 2014
Vertaald door Mariette van Gelder
© Annemarie, 12 juli 2014
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
De Oktoberlijst
Jeffery Deaver
Gabriela McKenzie is de wanhoop nabij. Haar baas Charles Prescott is met de noorderzon vertrokken. Gabriela is haar baan kwijtgeraakt en tot overmaat van ramp heeft haar baas ook haar pensioengeld en geld van hun cliënten met zich meegenomen. Hoe de toekomst eruit gaat zien weet ze niet maar ze heeft zich daar nog geen seconde druk om gemaakt. Gabriela kan aan niets anders denken dan aan haar zesjarige dochter Sarah. Sarah is ontvoerd en een mensenleven lijkt voor de kidnapper niet veel waard te zijn.
De ontvoerder van Sarah heet Joseph. In ruil voor een veilige terugkeer van het meisje eist hij een half miljoen dollar en de Oktoberlijst. Gabriela heeft geen idee wat de Oktoberlijst is. Joseph gelooft haar niet en tijdens de spaarzame keren dat hij contact met haar opneemt, wordt zijn toon steeds dwingender. Hij moet en zal de Oktoberlijst bemachtigen. Hoe moet Gabriela zijn onmogelijke eis inwilligen? Het leven van Sarah staat op het spel.
De afgelopen twee dagen zijn een nachtmerrie voor Gabriela geweest. Ze heeft iemand gedood en de politie is met man en macht naar haar op zoek. Gabriela is op de vlucht geslagen. Moedig probeert ze de pijn van een schotwond en andere verwondingen te verbijten. Ze moet uit handen van de politie blijven, anders zal ze Sarah nooit meer terugzien. Joseph heeft haar op een gruwelijke wijze laten weten dat het hem menens is. Gabriela wordt bijgestaan door de aantrekkelijke zakenman Daniel Reardon en zijn vrienden Andrew en Sam. Gabriela kent Daniel nog maar twee dagen, ze zijn min of meer door toeval samen in dit afschuwelijke avontuur beland. De politie zou graag een hartig woordje met Daniel wisselen maar ook hij weigert zich over te geven.
In De Oktoberlijst begint auteur Jeffery Deaver niet bij het begin van het verhaal maar bij het eind. De onderhandelingen met Joseph lopen spaak en Gabriela kijkt de dood in de ogen. Alles lijkt voor niets te zijn geweest. Hoe heeft het zover kunnen komen en wat is er de afgelopen dagen precies gebeurd? De lezer tast aanvankelijk volledig in het duister maar in de hoofdstukken die volgen laat Jeffery Deaver zijn licht over het gebeuren schijnen. Stukje bij beetje ontvouwt zich een verontrustend en spannend verhaal.
De lay-out van het boek is volledig aan het verhaal aangepast. De paginanummers lopen van eind naar begin en achterin het boek bevindt zich het titelblad evenals de inhoudsopgave en het voorwoord. De vele zwarte illustraties – een soort zwart-wit foto’s – benadrukken de gespannen sfeer nog eens extra maar hadden van mij ook weggelaten mogen worden. Ze snoepen veel tekstruimte weg.
In eerste instantie lijkt het verhaal wat magertjes. Vooral in het begin is het heel onduidelijk wat er nu aan de hand is en mijn nieuwsgierigheid raakte in gevecht met een gevoel van frustratie. Ik had moeite om in het verhaal te komen. Lange tijd staat het verhaal vooral in het teken van de vlucht voor de politie en de gebeurtenissen die tot de vlucht hebben geleid. Het verhaal vordert te langzaam. De zorgen om Sarah worden soms eventjes verdreven door de seksuele spanning die tussen Daniel en Gabriela ontstaat.
In de laatste hoofdstukken van het boek neemt het verhaal een onverwachte wending. Eindelijk komt er vaart in het verhaal en is mijn interesse gewekt. Het plot dat aanvankelijk vrij oppervlakkig aandoet, blijkt heel geraffineerd in elkaar te zitten. De ongebruikelijk manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd is bijzonder maar ik zou niet elk verhaal op deze manier willen lezen. Het lezen van De Oktoberlijst was een ongewone maar uiteindelijk toch ook een intrigerende ervaring.
ISBN 9789000331765| paperback | 272 pagina's | Van Holkema & Warendorf | oktober 2013
Vertaald door Joost van der Meer en Bill Oostendorp
© Annemarie, 24 februari 2014
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER