Woede
Tamara Geraeds
Vijf jaar geleden is Robin, de toen zesjarige zoon van Koen en Myrna de Wit verdwenen. Niemand heeft hem nog gezien, niemand weet wat er met hem gebeurd is.
Terwijl Koen er nu toch wel van uit gaat dat ze hem nooit meer levend zullen terugzien, heeft Myrna de hoop nooit opgegeven. Zij komt nogal eens in de problemen doordat ze een jongen van de leeftijd die Robin zou hebben gehad aanziet voor haar zoon. Steeds moet ze toegeven dat ze het fout heeft.
En dan gaat op een avond de bel. Er staat een kind voor de deur. Ongeveer elf jaar is de verwaarloosd uitziende jongen die zich in de armen van Myrna werpt. Is hij het echt? Is Robin terug?
Het gezin, ook broer Daan en zusje Sofie verwelkomen de jongen: ja, dit is Robin.
Maar gaandeweg zijn er twijfels: hoe kan het dat hij zich niets herinnert van toen hij nog thuis woonde? En waarom vertoont hij zulk vreemd gedrag? Niet altijd overigens, Meestal is hij een lief kind dat hun liefde verdient. Maar vooral tegen zijn vader doet hij soms vreemd.
Ook Myrna, die zo graag wil dat hij haar eigen Robin is, begint te twijfelen.
Maar hij moet het wel zijn toch? Wie zou hij anders zijn?
Het is logisch dat de terugkeer van een verloren zoon niet zonder slag of stoot gaat. Maar er is meer aan de hand. Koen verbergt ook het een en ander voor zijn vrouw. Gaat hij misschien vreemd?
In deze originele psychologische thriller wordt het verhaal verteld door de drie belangrijkste personages: Myrna, Koen en natuurlijk Robin. Het grootste deel speelt in het heden, maar er zijn ook flashbacks. Steeds wordt duidelijk aangeduid met wie het perspectief vormt en in welke tijd.
Gelukkig, je zou er anders weinig van begrijpen!
Mocht je tijdens het lezen denken dat je weet hoe het zit, forget it: er zijn steeds bijzondere wendingen, waardoor alles weer anders is. Dat heeft te maken met de manier waarop de verschillende verhaallijnen stukje voor stukje duidelijk maken hoe het in elkaar steekt, om pas tegen het einde duidelijkheid te bieden.
Woede heet het boek. En ja, die emotie speelt een grote rol, in al zijn facetten.
Als je weet dat pesten een van de thema’s is, begrijp je dat woede ook daar een rol speelt.
Hoe ga je om met zo’n sterke emotie, zonder dat je er zelf onderdoor gaat? En zonder dat je omgeving er last van heeft?
Tamara Geraeds (1981, Arnemuiden) werkt naast auteur als freelance docent Engels, Nederlands en creatief schrijven, en als redacteur voor verschillende uitgeverijen. Geraeds schrijft zowel spannende boeken voor Young Adults als voor volwassenen.
ISBN 9789461097002 | Paperback | 329 pagina's | Uitgeverij De Crime Compagnie | december 2022
© Marjo, 23 februari 2023
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Kwelling
Hoe goed ken jij je moeder echt?
Tamara Geraeds
De 28-jarige Christina woont nog steeds bij haar ouders. Ze zou graag op zichzelf willen, maar blijft om een misschien wel misplaatst schuldgevoel. Vijf jaar eerder is namelijk haar jongere broertje Colin verdwenen. Sindsdien is het gezin ontwricht: haar vader vlucht in zijn werk, het organiseren van feesten en evenementen, en haar moeder heeft een akelige migraine ontwikkeld.
Christina is als profielanalyticus gaan werken bij IPOL, de Dienst Internationale Politiesamenwerking. Maar echt succesvol is ze niet, het werk vindt ze eigenlijk saai, ook al is ze vastbesloten om informatie te vinden die een doorbraak kan vormen. Colin is namelijk niet het enige kind dat verdwenen is.
Het verhaal begint met een krantenartikel over een gruwelijke vondst in een geheime tunnel bij een huis in Rotterdam. De familie Kaakmans krijgt het bericht dat Colin een van de lijken was, waardoor alle ellende opnieuw opgerakeld wordt. Ellen, de moeder, krijgt opnieuw heftige migraineaanvallen, en Christina kan zich niet meer concentreren, heeft last van stress. Ze zoekt haar heil in drugs, en heeft daar steeds meer van nodig.
Vergist ze zich nu, of klopt het dat haar moeder zich vreemd gedraagt? Als Christina in haar moeders tas een vingerkootje en een bebloed mes vindt, probeert ze haar moeder meer in de gaten te houden. Daarbij doet ze niet zozeer vreemde, als wel hele akelige ontdekkingen.
Ze vraagt zich af of dat verband houdt met de berichten in de krant.
Het verhaal wordt door Christina als ik-verteller, en door Ellen in de derde persoon verteld, waarbij de lezer zeer goed op moet letten in welke tijd het hoofdstuk speelt. Terwijl Christina vooral vooruit in de tijd gaat, zijn de hoofdstukken die Ellen vertelt juist terugblikken, die steeds verder het verleden induiken, maar ook weer niet altijd, dus je moet de koppen boven de hoofdstukken goed lezen. Daar staan overigens soms ook spreuken als ’berouw snijdt dieper dan het scherpste zwaard’ of ‘Monsters slapen niet in je bed, ze slapen in je hoofd’ (achterin vindt je verantwoording voor deze gezegden)
Waar de gemiddelde lezer waarschijnlijk ook onzeker over is, is de vraag in hoeverre alles werkelijk gebeurt. Christina neemt steeds meer en zwaardere drugs, en verliest haar grip op het leven. Ze heeft hallucinaties. Maar die lijkt Ellen ook te hebben, tenminste, dat denkt Christina dan weer. Die vraagt zich bovendien af of er een moordenaarsgen bestaat, en maakt zich daar erg ongerust over haar moeder.
Wat gebeurt er nu echt? Zien moeder en dochter spoken, of gebeurt het echt?
‘Bibberend lig ik in bed. Ik lig hier al zeker een half uur, maar van slapen kan geen sprake zijn. Nog nooit in mijn leven heb ik me zo radeloos gevoeld. Mijn hoofd wordt overspoeld door verdriet, woede, machteloosheid, onzekerheid, twijfel, verlangen. Nog even en ik word gillend gek.'
Door die onzekerheid word je des te nieuwsgieriger naar de ontknoping van dit spannende verhaal.
De eenvoudige en duidelijke manier van schrijven is in dit geval erg prettig, je hebt al genoeg om in de gaten te houden als je het verhaal vlot wilt lezen. Dat lukt overigens niet altijd: al lezend wil je nogal eens terugbladeren om alles goed op een rijtje te hebben.
Een psychologische thriller die verrast en fascineert!
Tamara Geraeds (Arnemuiden,1981) werkt naast auteur als freelance docent Engels, Nederlands en creatief schrijven, en als redacteur voor verschillende uitgeverijen. In 2012 verscheen haar debuut Nergens bij Uitgeverij Kluitman Alkmaar en inmiddels zijn er al 7 boeken van haar hand verschenen.
ISBN 9789462420984 | paperback | 263 pagina's | Uitgeverij Kramat | maart 2019
© Marjo, 11 juni 2019
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER