De metamorfose
Heather Terrell
Een advocate ontmoet haar cliënt: hij is huisadvocaat van een kunstveilinghuis en wordt aangeklaagd door de familie Baum in verband met de herkomst van een schilderij, de Metamorfose. Het is een schilderij van een schilder uit de Gouden Eeuw, dat in bezit was van de familie Baum. Maar in de Tweede Wereldoorlog aasden de Duitsers op het gehele kunstbezit van de familie. De familie, van joodse afkomst, moest vluchten, helaas een vlucht die mislukte. Zo kwam het schilderij in handen van handelaren, en verdween het naar Amerika. Hilda Baum eist het schilderij van haar vader nu terug. Mara wil deze zaak tot een goed einde brengen, het zou promotie betekenen.
Maar er blijkt een complicatie te zijn: de cliënt is een vroegere medestudent, met wie ze het heel goed kon vinden. En het klikt weer tussen hen. Ze moet natuurlijk haar persoonlijke leven strikt gescheiden houden van het zakelijke, maar dat wordt heel moeilijk, want Michael is niet van plan zich daaraan te conformeren.
De voorbereiding voor het proces verloopt prima, alles lijkt in orde, maar dan ontdekt Mara dat Michael niet helemaal eerlijk is. Hij gebruikt haar. Maar waarvoor dan? De papieren van de herkomst van het schilderij zijn toch echt? Als ze haar vermoedens deelt met Lilian, een oudere vrouw, die in het verleden begonnen is met het onderzoek naar de herkomst, wil ook die het naadje van de kous weten en ze gaan samen op onderzoek uit. Terwijl dit alles zich in het heden afspeelt lezen we ook over hoe het schilderij in de Gouden Eeuw tot stand gekomen is. En hoe het in de Tweede Wereldoorlog in handen van de nazi's kwam.
Voor zover ik na kan gaan klopt de achtergrond van de Gouden Eeuw, en die van de Tweede Wereldoorlog. Het zijn dus eigenlijk drie verhalen die rondom dat ene schilderij geschreven zijn. Er is voortdurende afwisseling van de verschillende perioden in korte hoofdstukken. De speurtocht en het persoonlijke dilemma van de advocate maken er een romantisch, maar ook spannend verhaal van. Halverwege het boek ging ik op internet zoeken naar dat schilderij, en naar de maker ervan. Maar helaas, het is pure fictie, de schilder en zijn schilderij bestaan niet - waarvan Terrell in haar nawoord het waarom verklaart - maar het zou wel zo gebeurd kunnen zijn.
Een kunstzinnige thriller, staat op de flap... Geen op-het-puntje-van-je-stoel thriller, maar een lekker verhaal, met van alles wat.
ISBN 9789026122736 Papreback 240 pagina's uitgeverij De Fontein, Baarn 2007-09-23
Vertaald door Ewoud van Hecke
© Marjo, september 2007